oncontextmenu="return false"

Bländare & slutartid, hur funkar det?

Det har varit en hel del inlägg med enbart bilder, men min blogg är ju egentligen en fotoblogg. Men för att brytt mot normen så tänkte jag berätta om detta med bländare och slutartid. Det finns säkert en hel del av er som funderat på hur det funkar, så här kommer det! 
 
Kan väl börja med att skriva att du kan enbart ändra detta när du har kamerans inställning på "M".  
Se bild. 
 
 

 
Bländare - Det är alltså själva storlek på hur mycket ljus som ska släppas in. Sänker du bländaren till tex 25, då är risken väldigt stor att bilden blir mörk eller till och med svart. Allting beror på hur ljust det är där du fotar.
Ska du tex fota mot solen, bör du ha en det lägsta bländarantalet du kan få. Men ska du däremot fota i normalt dagsljust kanske du borde ha någonstans i mitten. Men för att få detta att funka måste du även ha koll på detta med slutartid. 
 
 
 
Jag vet, jag målar så fint!  
 

 
Slutartid - Det är då hur länge du låter "gardinen" vara öppen. Detta är ett perfekt tillfälle att använde när du fotar action bilder, som tex hoppning. Då ska du ha en kort slutartid. Men inte för kort, detta påverkar bländaren. Ju längre slutartid du har, ju mer ljus släppar den in. Så om du ska fota mot solen, bör du ha lågt bländartal och en kort slutartid. Man får trixa lite med det, tills man hittar rätt. Ska du fota i dagsljust, kan du även ha en slutartid något mittemellan, som jag skrev innan, man får trixa lite.
 
 
Som ni ser har jag samma bländarantal, men ändå blir det två olika bilder eftersom jag har två olika slutartider. Slutsats - Det släpper in olika mängd ljus i två olika tider. 1/2500 dels sekund hinner släppa in mindre ljus än en 1/3 sekund. Bilden blir istället något suddig, eftersom det tar så lång tid innan den stänger allt. 
Här är ett till exempel. Jag tänkte först haft samma slutartid, men det visade sig inte gå så jätte bra. Ganska skrivtorka, vad jag ska skriva om det här. Men hoppas ni ser skillnaderna mellan olika bländartal och slutartider. 

Kommentarer

Väldigt bra inlägg!

Jaa, gud vilket bra inlägg! Nu blev jag jätteinspirerad att lära mig hur min kamera funkar manuellt. Kör alltid på Auto nu, känns lite oproffsigt. xD

Jag har en sony, tror inte det fungerar på samma sätt där..? :/

Glöm inte att läsa det ovan och inlägget innan du kommenterar! ↑

Bra inlägg!

Tack för tipsen om hur man handskas med bländare och slutartid.

bra tips!

Tack för inlägget

Tack för inlägget

Bra tips! :D

Kram

bra tips!

jag har alltid sån dålig koll på kamerans inställningar, men bra att man fick en liten uppdatering nu :)

Superbra tips! :D

Bra inlägg, kommer jag nog ha nytta av trots att jag inte fotograferar så jättemycket, men just det med slutartiden kan jag nog ha användning för eftersom jag fotar mina ponnys en del och de är vilda små varelser hehe... :)

Veckans blogg är nu avslutad, klicka in på min blogg och se ifall du blev en utav vinnarna :)

Bra inlägg :)

Svar: Tack så jättemycket fina du♥

Sv: tack, märkte inte det. Du blev vinnaren och jag kommer skriva ett eget "vinnarinlägg" till dig för mitt lilla misstag :)

Bra tips! :)

Innan du kommenterar, läs det här:
- Jag gör bloglovin'-byten. Ibland länkbyten, sker då i menyn!
- Jag har copyright på hela bloggen, gäller både bilder och text. Allting jag lägger ut här är i grunden mitt matrial och tar du det, räknas det som stöld! Vill du kopiera något, fråga först!
- Jag är inte intresserad av kommentarer ni bara klistrar in tex " allt bra?". Eller om dina frågestunder. Jag ställer frågor till bloggar jag följer!
- Jag är intresserad av tävlingar av alla dess like.
- Läs inlägget INNAN ni kommenterar tack!
- Vore tacksamt om ni ville följa de

Kommentera inlägget här och gör mig glad:

NAMN:
Hänger du här ofta eller?

E-MAIL: (publiceras ej)


BLOGGADRESS:


Din kommentar: